وظایف و اهمیت کامپیوتر ماشین یا ECU

ecu جیست

مهمترین عامل اضافه شدن ECU به سیستم فنی خودروها، وضع قوانین سختگیرانه محیط زیستی و به تبع آن دشواری کسب استانداردهای آلایندگی هوا از سوی خودروها بود. این هدف به کمک سیستم Engine Control Unit محقق شد و بعد ها با پیشرفته شدن سنسورهای این قطعه این قطعه به اختصار ECU نام گذاری شد و وظایف دیگری نیز به آن داده شد. این سیستم به عنوان اولین وظایف خود با تنظیم دقیق ترکیب سوخت و هوا، کارایی‌ کاتالیست را ارتقاء داده و موجبات کاهش آلایندگی خروجی از اگزوز و تخلیه دود را فراهم می‌کرد.

وظایف ECU خودرو

امروزه ECU در خودرو ها در واقع یک کامپیوتر قدرتمند است که اطلاعات را از حسگر ها و کنترلرهای ماشین میگیرد و بعد از تحلیل و بررسی سیگنال ها دستور های لازم را به بخش های مختلف خودرو ارسال میکند. در یک جمله می توان گفت امروزه ECU در ماشین ها مغز اصلی ماشین ها هستند که کنترل تمام آی سی ها فیوز ها و سنسور های ماشین را برعهده دارند.

وظایف ECU :

– نشان‌دادن معایب خودرو با روشن کردن چراغ چک برخی قطعات و اجزای اصلی

– تنظیم عملکرد برخی عملگرها در مواقع حساس مانند عملکرد ایربگ‌ها در زمان تصادفات رانندگی

– کنترل مصرف سوخت با تنظیم عملکرد انژکتور و پمپ هوا

– کاهش سطح آلایندگی خودرو به کمک کنترل مصرف سوخت

– کنترل شتاب و سرعت خودرو در محدوده مجاز تعریف شده برای موتور

– تامین امنیت خودرو و پیشگیری از سرقت آن

ecu و تامین امنیت

در یک خودرو امروزی، ECU تصمیم گیرنده اصلی برای اعمالی مانند جرقه زدن شمع ها، باز و بسته شدن انژکتور ها و حتی خاموش و روشن شدن فن های خنک کننده می باشد.

خلاصه وظایف اصلی ECU در ماشین

بطور خلاصه دریافت و بررسی اطلاعات سنسورها، صدور دستور به بخش های مختلف، جلوگیری از سرقت خودرو، کنترل سرعت، شتاب و دور موتور ماشین، کنترل مصرف سوخت، نظارت بر عملکرد خودرو در شرایط بحرانی، نشان دادن معایب خودرو مهمترین وظایف اصلی ECU در کنترل لوازم یدکی تمام خودرو های وارداتی و داخلی است

کارشناسی خودرو با ECU

از آنچه که اطلاعات زیادی در ECU پردازش میشود با اتصال ECU به یک کامپیوتر می تواند به زبانی روشن و واضح وضعیت سلامت ماشین را مشخص کند. اطلاعات پردازش شده در ECU خودرو های امروزی همچون هیوندا میتسوبیشی کیا و سوزوکی چنان دقیق و پر قدرت است که تقریباً می توان تمام اطلاعات سنسور ها و لوازم یدکی خودرو و بخش های مختلف ماشین را از روی ECU بررسی کرد و سلامت قطعات یدکی را سنجید. در نتیجه تنها به کمک یک اسکنر ساده می توان تمام داده های آن را به دست آورد. این عمل توسط کارشناسان ماشین و با وسیله ای مانند اسکنر (دیاگ زدن) انجام می شود.

دلایل خراب شدن کامپیوتر خودرو یا ECU

عوامل مختلفی می توانند منجر به خراب شدن کامپیوتر خودرو شوند. این عوامل به صورت زیر هستند:

  • جدا کردن کابل باتری در زمان روشن بودن خودرو؛ این کار موجب از دست رفتن حافظه دائم ECU شده و آن را می سوزاند.
  • تست وایر شمع روی بدنه ماشین؛ این کار ولتاژ برق زیادی به ماشین وارد کرده و می تواند موجب سوخت کامپیوتر خودرو شود.
  • نفوذ آب به درون ای سی یو نیز می تواند نوسانات برقی ایجاد کرده و حافظه دائم آن از دست برود.
  • دستکاری بدنه و پین های کامپیوتر ماشین نیز عامل دیگری بر خراب شدن آن است.
  • بر خلاف تصور عموم که باتری به باتری کردن خودرو را کاری آسان و بدون خطر می دانند. این مسئله می تواند نوسانات برقی را در کامپیوتر خودرو ایجاد کرده و هزینه های سنگینی بر دوش شما بگذارد.

شما عزیزان می توانید با مراجعه به فروشگاه آسان یدکی یا تماس با کارشناسان آسان یدکی هرگونه سوال درخصوص تهیه قطعات یدکی یا لوازم یدکی خودروهای وارداتی دارید را با ما در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه