بهترین روغن موتور برای خودرو خارجی و داخلی

روغن موتور چه کاری انجام میدهد

بصورت خلاصه اصلی ترین وظیفه روغن موتور روانکاری موتور برای کارکرد صحیح و راحت موتور است. اما امروزه در کنار وظیفه مهم روانکاری موتور وظایفی همچون خنک کردن موتور و شستشو یا تمیزکاری منافذ موتور از دوده های حاصل از احتراق از دیگر وظایف مهم روغن موتور است. پس یکی از مهمترین نکاتی که در تعویض روغن موتور مهم است همین خواص اصلی روغن موتور است و این یعنی اگر روغن موتور را به موقع تعویض نکنیم موتور خودرو سختتر کار میکند موتور داغ میشود و دوده حاصل از احتراق از درون موتور جمع نمیشود و با کثیف شدن موتور مصرف سوخت بالاتر رفته شتاب خودرو کم می شود و درنهایت خسارت های سنگینی به خودرو وارد می‌شود.  در ادامه این مطلب به بررسی زمان تعویض روغن موتور خواهیم پرداخت اما قبل از آن باهم بررسی کنیم روغن موتور خوب چه روغنی است؟

بهترین روغن موتور خودرو چیست

داغترین موضوع از زمان تولید خودرو و مهمترین سوال برای هر فردی که یک خودرو را به تازگی خریداری می‌کند این است که از میان انواع روغن موتور کدام روغن موتور مناسب خودروی ما است. از آنجا که حفظ سلامت قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو برای ما مهم است در این مقاله به بررسی انواع روغن موتور می پردازیم و باهم در آسان یدکی بررسی می کنیم روغن های موتور چه تفاوت هایی با هم دارند و از کجا بفهمیم کدام روغن موتور برای خودرو ما مناسب است.

اما قبل از هرچیز باید به این سوال پاسخ دهیم:

انواع روغن موتور خودرو چه تفاوتی باهم دارند

انواع روغن موتور خودرو

بصورت کلی روغن ها را میتوان به دونوع طبیعی و مصنوعی تقسیم کرد که میزان استفاده از روغن مصنوعی در روغن خریداری شده کیفیت آنرا نشان میدهد.

روغن موتور های قدیم

روغن های طبیعی همان روغن هایی هستند که از زمان دایناسور ها تشکیل شده اند و در فرآیند های زمین شناختی استخراج میشوند. به روغن های خالص طبیعی روغن های قدیم یا مینرال یا پایه نفتی نیز می گویند. در حدود 60 سال پیش تنها از این روغن ها برای خودرو ها استفاده می‌شد و جالب است بدانید بعد از هر 1000 کیلومتر رانندگی با این روغن ها لازم بود روغن ماشین را تعویض کنیم. معمولاً این روغن ها مونو گرید بودند که در ادامه مونو گرید بودن این روغن ها را بررسی خواهیم کرد.

بصورت کلی روغن های مینرال راحتتر تبخیر می‌شوند خاصیت شستشو داخل موتور کمتری دارند، براحتی کف می‌کنند، براحتی تبخیر می‌شوند و به نسبت خاصیت حفاظت از موتور پایینتری دارند.

روغن موتورهای قدیم

روغن موتور های جدید

با پیشرفت تکنولوژی و امکان ساخت روغن های مصنوعی و موادی که پایه های حلال در آنها بکار رفته است روغن های جدید یا پایه مصنوعی با نام Synthetic Oil جای روغن های قدیم را گرفتند و این روغن موتورها با ترکیبی مشخص با روغن های خالص مینرال، کیفیت های متفاوتی از روغن را میسازند. امروزه هرچه مواد مصنوعی روغن بیشتر باشد کیفیت آن نیز بیشتر است.

روغن تمام مصنوعی در برابر حرارت موتور تحمل بالاتری دارد و به سختی تبخیر میشود از قطعات موتور بهتر محافظت میکند و موتور را در مقابل خوردگی محافظت می‌کنند و بطور کلی باعث افزایش عمر موتور میشود. در موتور هایی که حرارت موتور بالاتر است توصیه می‌شود که از روغن های تمام سنتیتیک استفاده شود که روغن به سختی بخار شود.

بهترین روغن بازار

روغن های مصنوعی که خلوص بیشتری دارند از کیفیت بالاتری برخوردارند بنابراین اگر بخواهیم روغن را از خوب به بهترین تقسیم بندی کنیم ابتدا روغن های طبیعی سپس روغن های نیمه مصنوعی یا Semi Synthetic blend و روغن های full synthetic یا کاملاً مصنوعی امروزه از بهترین روغن های بازار بشمار می آیند.

بهترین روغن موتور بازار

گرید روغن موتور

روغن ها را از نوع گرید به مونو گرید یا تک درجه ای و مالتی گرید یا چند درجه ای نیز تقسیم می‌کنند. در قدیم روغن ها همگی مونو گرید یا تک درجه ای بودند. روغن های خودرو به گرید های 10 – 20 – 30 – 40 – 50 و… تقسیم می‌شدند. اما بصورت کلی این اعداد و این گرید ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟

برخلاف تصور گریدی که روی روغن ها نوشته می‌شود دمای یخ زدگی روغن نیست. بلکه این مفاهیم نشان دهنده گرانروی یا ویسکوزیته و غلظت روغن است. پشت هر بطری روغن ضخامت روغن یا میزان ویسکوزیته روغن مشخص شده است. این عدد میزان راحتی و اصطکاک روغن در حرکت را نشان میدهد.

استاندارد انجمن SAE روغن

بر اساس استاندارد SAE روغن که این نشان را بعضاً روی روغن های موتور می‌توان دید روغن ها را به دو مدل مونو گرید و مالتی گرید تقسیم بندی می‌کنند.

روغن مونوگرید 50w

روغن های مونو گرید

روغن های مونوگرید یا تک درجه ای روغن هایی هستند که تنها روی یک درجه هوا کار می‌کنند و به عبارتی در هوای سرد سفت تر می‌شوند و در هوای گرم شل می‌شوند. بعنوان یک قاعده کلی برای استفاده از روغن های مونور گرید در مناطق گرمسیری روغن موتور مورد استفاده باید غلظت بالاتری داشته باشند تا با گرم شدن هوا میزان فشار روغن برای عملکرد صحیح قطعات موتور کافی باشد بعنوان یک قاعده کلی در مناطق گرمسیری از روغن های 40 و 50 استفاده می‌شود. در مقابل در مناطق سردسیر باید از روغن هایی با گرید پایینتر مثل گرید 10 – 20 و نهایتاً 30 استفاده کرد تا سرد شدن و سفت شدن روغن باعث افزایش اصطکاک و حرکت سخت روغن نشود.

بنابراین در زمان های قدیم درصورتی که فردی از یک منطقه گرمسیری به منطقه سردسیری حرکت می‌کرد اولین کاری که در شهر مقصد باید انجام می‌داد تعویض روغن موتور برای سازگاری با محیط بود.

روغن های مالتی گرید چهارفصل

امروزه روغن ها چهارفصل شده اند. این به این معنی است که روغن مورد استفاده خودرو هم می‌تواند در شرایط محیطی گرم و هم در شرایط محیطی سرد مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین عددی که معمولاً بصورت واظح و بر اساس استاندارد انجمن SAE روی روغن های موتور مشاهده می‌کنیم در واقع فواصل تطبیق پذیری روغن است. بطور مثال روغن 10w-40 یعنی شروع غلظت کاری 10 و و انتهای غلظت کاری 40 است. بصورت کلی این روغن بین 10 و 40 خود را تطبیق داده و کار می‌کند. این روغن ها به گرید مختلفی همچون 20-50،10-40، 5-40، 5-50، 0-30 و 0-20 تقسیم بندی می‌شوند.

امروزه روغن های 20-50 در حال منسوخ شدن هستند و روغن های 10-40 در حال جایگزینی آنها هستند. اما بر اساس آنچه که در ایران مرسوم است از این روغن برای خودروهایی که دمای موتور آنها بالاست بیشتر استفاده می‌شود. خودروهایی نظیر پراید پیکان نیسان وانت نیسان رونیز پژو 405 و خودروهایی که موتور به نسبت قدیمی تر دارند و حرارت موتورشان زیاد است. از طرفی خودروهایی که بعد از استاندارد یورو 4 تولید شده اند معمولاً در در ایران از روغن های 10-40 برای آنها استفاده می‌شود. روغن های 10-40 برای پراید تیبا ساینا 206 و موتور EF7 و در نمونه های خارجی تویتا هایلوکس و بعضی توییتا لندکروزها استفاده می‌شود.

استاندارد SAE روغن چهار فصل خودرو

اما اینکه کدام یک از این گرید ها به راستی برای خودرو ما مناسب است یک سوال فنی مهم است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

کدام گرید روغن برای ما مناسب است

لزوما روغن ضخیم تر برای ماشین ما بهتر نیست و همه اینها به نحوه طراحی موتور ربط دارد. هرچه قدر اجزای موتور ریزتر و دقیقتر باشد روغن باید سبک تر و هرچه قدر طراحی موتور تمیز و با فضای بیشتر باشد روغن موتور باید ضخیم تر باشد. اگر فضای عبور روغن در موتور باریک باشد روغن های ضخیم درون موتور راه عبور سریع روغن را کند میکند و میتواند به موتور ضربه بزند.

اگر از روغن ضخیم تر از آنچه موتور نیاز است استفاده کنیم ممکن است فشار روغن را افزایش داده باشیم و به خیال خود با هزینه بیشتر انتخاب بهتری کرده باشیم اما بدلیل اصطکاک بیشتر حجم روغن در محفظه های موتور کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند برای موتور خودرو مفید نباشد. زیرا خود روغن هم خاصیت خنک کنندگی دارد و هرچه بیشتر در حال حرکت در موتور خودرو باشد میتواند موتور را خنک تر کند.

بطور مثال اگر برای موتور خودرو ما روغن 10-40 توصیه شده است و ما 20-40 استفاده کنیم موتور خودرو دچار سروصدا می‌شود، چراغ روغن دیرتر خاموش میشود، خودرو تحت فشار کار میکند، موتور توان حرکت ندارد و دچار یاتاق زدگی و خوردگی در میل بادامک خودرو میشویم. از طرفی اگر هوا گرم باشد و روغن شل در ماشین استفاده کنیم با گرم شدن موتور حرارت روغن بالا رفته غلظت روغن کمتر می‌شود فشار روغن بین یاتاق های موتور کم می‌شود همین باعث یاتاق زدن موتور یا تبخیر روغن می‌شود.

بنابراین به توصیه آسان یدکی برای انتخاب گرید روعن موتور دقت کنید:

کدام گرید روغن برای ما مناسب است

توصیه آسان یدکی در مورد روغن موتور مناسب وسیله نقلیه ما

تا اینجا متوجه شدیم که یک نسبت مشخصی میان ویسکوزیته و حجم روغن در گردش در موتور وجود دارد که بهترین مرجع برای تشخیص آن دفترچه راهنمای خودرو است نه توصیه های مکانیک هایی که فقط بعضی از روغن ها را در مغازه خود می فروشند. توجه کنید که اگر مکانیکی درطول روز تعداد زیادی روغن موتور تعویض می‌کند نمی توان او را مهندس نفت دانست بنابراین کارخانه ای که موتور را طراحی کرده است در مقابل تعمیرکار خودرو مشاور بهتری برای شما است. به قول معروف تعمیرکاران خودرو یا تعویض روغنی ها متخصص در تعویض روغن موتور هستند نه متخصص در تعیین نوع روغن خودرو.

جالب است بدانید تولید کننده های خودرو برای رقابت در بازار شاید میلیون ها بار تست های فنی مختلفی روی موتور خودرو شما انجام می دهند تا بهترین نوع روغن موتور را برای خودرو شما تشخیص دهند و واضح است که یک متخصص تعویض روغن نمی تواند جای این تست ها را بگیرد.

بنابراین تنها توصیه آسان یدکی برای تشخیص روغن موتور مناسب خودرو شما این است که ابتدا باید به دفترچه راهنمای خودرو و سپس جدول راهنمای پشت بطری رجوع کنیم تا بفهمیم کدام روغن برای ماشین ما بهتر است.

به عبارتی دفترچه راهنمای خودرو کتاب مقدس خودروی شماست که باید به آن عمل کنید

بعد از اینکه متوجه شدیم کدام گرید روغن برای ما مناسب است یک سوال اساسی ایجاد می‌شود:

علت تفاوت قیمت روغن موتورهای بازار چیست؟

چرا روغن موتورهای 10-40 یک کارخانه باهم اختلاف قیمت دارند؟ به راستی چه چیزی باعث میشود روغن ها انقدر باهم اختلاف قیمت داشته باشند؟

همراهان عزیز آسان یدکی علت تفاوت قیمت روغن ها را در برندهای روغن جستجو نکنید. عامل مهمتری برای تشخیص کیفیت روغن مورد استفاده در خودرو وجود دارد و براساس آن یک استاندارد جهانی تعریف شده است.

علت تفاوت قیمت روغن موتورهای بازار چیست

استاندارد API موسسه نفت آمریکا یا استاندرد کیفیت روغن

بر اساس استاندارد کیفی روغن یا استاندارد API آمریکا که روی تمام روغن های موتور درج شده است از دو حرف مشخص برای تعیین نوع کیفیت روغن استفاده می‌شود. حرف اول که S یا C است نشان دهنده نوع خودرو بنزینی یا دیزلی است که روغن موتور بنزینی با S و روغن موتور دیزلی با C یا کامرشیال یا خودرو سنگین مشخص میشود.

بعضی از روغن موتور ها که هم برای خودرهای دیزلی و هم برای خودروهای بنزینی مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل هر دو نشان S و C هستند.

حرف دوم استاندارد API نشان دهنده کیفیت روغن داخل بطری است. در صورتی که روغن خریداری شده اصل باشد این استاندارد نشان دهنده کیفیت روغن است. حرف دوم شامل کلیه حروف انگلیسی از A تا Z است که هرچه حرف دوم به A نزدیک تر باشد نشان دهنده کیفیت پایین روغن و هرچه به Z نزدیک تر باشد کیفیت بالای روغن را نشان می‌دهد.

بطور مثال SL/CF روی بطری روغن نشان می‌دهد این روغن موتور هم برای خودرو بنزینی و هم برای خودرو دیزلی مناسب است و برای خودرو بنزینی استاندرد کیفی نسبتاً خوب L را دارد و برای خودرو دیزلی استاندارد کیفی معمولی یا F را دارد. اما یک سوال مهم:

منظور از کیفیت روغن چیست

کیفیت روغن خودرو

از آنجا که روغن موتور علاوه بر روانکاری وظایفی همچون خنک کنندگی و شتسشوی داخل موتور را نیز دارد کیفیت روغن موتور نشان دهنده میزان قدرت حل شوندگی مواد درون روغن است که این کیفیت می‌تواند برای داخل موتور مفید یا مضر باشد. حرف دوم استاندارد API سطح کیفی روغن یعنی سطح توقع ما از مواد مصنوعی داخل روغن را مشخص می‌کند. یعنی روغن با کیفیت باید بتواند موتور را شستشو دهد و آلاینده های موتور را در خودش حل کند. از طرفی روانکاری و خنک کنندگی موتور را نیز به درستی انجام دهد. همچنین ضد کف و ضد اکسید هم باشد.

درصورتی که سازنده خودرو شما کیفیت بسیار بالایی برای روغن موتور مورد استفاده خودرو شما پیشنهاد نکرده است استفاده خودسرانه از کیفیت های بالاتر می‌تواند عاملی جهت خوردگی اجزای درون موتور باشد.

بنابراین باز هم آسان یدکی به شما توصیه می‌کند در انتخاب روغن برند روغن را در نظر نگیرید و همواره کتاب راهنمای خودرو خود را همچون یک کتاب مقدس برای خودرو شخصی بدانید. اما بصورت یک قاعده کلی درموتور هایی که تکنولوژی بالایی دارند و قطعات ظریف تری در آنها استفاده شده است توصیه میشود از روغن های با کیفیت بالاتر استفاده شود و درصورتی که در از روغن موتور با کیفیت پایین تر استفاده می‌کنیم بهتر است کارکرد کیلومتر را پایینتر نگه داریم.

حال که با اهمیت کیفیت و نوع روغن موتور خود آشنا شدیم سوال بسیار مهمی در خصوص فواصل تعویض روغن موتور وجود دارد که آسان یدکی در ادامه به بررسی آن خواهد پرداخت:

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو هر چند وقت یکبار است

شما نیز قطعاً در تبلیغات تلوزیونی تولید کننده های روغن موتور خودرو مشاهده کرده اید که در این تبلیغات شعار و رقابت اصلی در اعلام طولانی بودن فواصل تعویض روغن موتور است. شعار آنها در بعضی روغن موتورهای سینتتیک حتی به 70 یا 100 هزار کیلومتر هم می‌رسد اما واضح است که این شعار یک دروغ بزرگ است چرا که موتور خودروهای مختلف و استانداردهای تعریف شده برای آنها باهم متفاوت هستند و نمی‌توان صرفاً با استفاده کردن از روغن یک برند یک نسخه واحد را برای همه خودروها به کار برد. از طرفی روغن هایی که بیشتر دوام می‌آورند به این معنی است که در آنها مواد مصنوعی بیشتری استفاده شده تا مقاومت روغن را طی حرکت طولانی تر، بیشتر کند تا روغن نسوزد. نسوختن روغن به این معنی است که موتور شما حتی یک قطره روغن هم کم نمی‌کند. این در حالی است که وقتی از مواد مصنوعی بیشتر در روغن موتور استفاده شود امکان خودردگی موتور و روغن سوزی نیز بیشتر می‌شود. بنابراین اگر طبق شعار این کارخانه ها روغن موتور خود را دیرتر تعویض کنید ممکن است برای صرفه جویی در هزینه های تعویض روغن خودرو ضررهای زیادی به موتور خودرو وارد کنید.


بنابراین توصیه مجدد آسان یدکی آن است که پیش از هر چیز به کتاب مقدس خودرو خود که همان دفترچه راهنمای کارخانه است رجوع کنید.

تاثیر شرایط رانندگی سخت روی زمان تعویض روغن موتور

عامل بسیار مهم دیگری که در زمان تعویض روغن خودرو اهمیت دارد شرایط رانندگی شما در طول زمان است. شرایط محیطی همچون آب و هوا، گرد و خاک، پستی بلندی های طی شده در طول مسیر، ترافیک و در کل فشاری که در طول رانندگی به خودرو شما وارد می‌شود. بنابراین نمی‌توان یک استاندارد کلی که بعضاً بعنوان شعار تبلیغاتی روی قوطی های روغن درج شده است را برای همه شرایط رانندگی، فصول مختلف و درجه حرارت، موتور ها و جاده های مختلف تعیین کرد.

تعویض روغن در شرایط سخت رانندگی

پس بطور کلی می‌توان گفت زمان تعویض روغن موتور هیچ ربطی به کیلومتر رانندگی ندارد بلکه به این ربط دارد که شما کجا و چطور رانندگی می‌کنید. آیا بار اضافه خودرو خود دارید؟ آیا در ترافیک هستید؟ آیا خودرو دائما با کولر روشن استفاده می‌شود یا در زمان های طولانی بصورت درجا روشن است؟ کیفیت بنزین چگونه است؟ هوا بسیار گرم یا بسیار سرد نیست؟

چه زمانی باید روغن موتور خود را عوض کنید

تا اینجا متوجه شدیم که نمی‌توان به کیلومتری که روی بطری روغن نوشته شده است اتکا کنیم و در واقع فشاری که در شرایط مختلف رانندگی روی روغن وارد می‌شود عامل مهمی برای تعویض روغن است. بر اساس یک قاعده کلی و به نقل از هنری فورد اگر در شهری زندگی می‌کنید که هوا خیلی گرم است یا خیلی سرد، تا قبل از اینکه کیلومتر شما به نصف حالت استاندارد برسد لازم است روغن موتور خودرو را تعویض کنید. بطور کلی کیلومتری که کارخانه تولید کننده خودرو در دفترچه راهنمای خودرو قید می‌کند یا بطور معمول در جامعه برای خودرو ما مرسوم است معمولاً برای شرایط رانندگی یا حالت استاندارد تعریف می‌شوند. برپایه آنچه که گفته شد براساس شرایط سخت رانندگی، درجه حرارت و برای حفظ سلامت قطعات یدکی خودرو می‌توان کیلومتر اعلامی را کاهش داد اما همواره بهتر است کیلومتر کارکرد خودرو از کیلومترهای اعلامی کارخانه تجاوز نکند.

چه زمانی باید روغن موتور خود را عوض کنید

با توجه به شرایط رانندگی در ایران و تغییر دما در فصول مختلف توصیه می‌شود اگر در ایران زندگی و رانندگی می‌کنیم حتماً خیلی زودتر از کیلومتر استاندارد، روغن موتور را تعویض کنیم.

زمان تعویض فیلتر روغن خودرو

یک توصیه عمومی درخصوص تعویض فیلتر روغن و فیلتر هوا برای خودرو تعویض فیلتر های اورجینال در هر 5 هزار کیلومتر یا هربار تعویض روغن است. از آنجا که اکسیژن عامل اصلی احتراق است توصیه می‌شود برای کاهش سوخت و احتراق بهتر فیلتر هوا به موقع تعویض شود. همچنین برای افزایش طول عمر اویل پمپ بهتر است فیلتر روغن که دوده های حاصل از احتراق سطح موتور را جمع آوری می‌کند بصورت مداوم تعویض شود. اما آنچه مرسوم است و حتماً باید انجام شود تعویض فیلترها حداکثر در هر یک بار درمیان تعویض روغن است.

زمان تعویض فیلتر روغن خودرو

یکی از نشانه های تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن میزان شفافیت روغن است. اما این خاصیت شفافیت روغن می‌تواند همانقدر که خوشایند باشد زنگ خطری برای خودرو ما نیز باشد. درصورتی که بعد از چند هزار کیلومتر رانندگی متوجه شدید که روغن ماشین شما همچنان شفاف است این می‌تواند یک زنگ خطر برای شما باشد زیرا روغن مورد استفاده کیفیت لازم برای جذب دوده های حاصل از احتراق را ندارد. از آنجا که لازم است همواره یک نسبت تعادل میان تیرگی روغن و جذب دوده ها توسط فیلتر روغن برقرار باشد بعنوان یک توصیه از آسان یدکی، بهتر است فیلتر روغن بصورت مداوم و بعد از هربار تعویض روغن، عوض شود.

تعویض روغن ماشین هایی که در پارکینگ خوابیده اند یا روشن نشده اند

از آنجایی که مدت زمان وجود روغن در ماشین نیز یکی از عوامل مهم تاثیر گذار در زمان تعویض روغن است توصیه عمومی برای ماشین هایی که مدت زمان زیادی در پارکینگ روشن نشده اند و به اصطلاح خوابیده اند این است که اگر روغن موتور از نوع SL است تا شش ماه بدون تعویض روغن مشکلی ندارد اما اگر نوع روغن موتور SN باشد تا یکسال هم برای ماندگاری روی خودرو مناسب است.

تعویض روغن ماشین پارکینگ

روغن سوزی در خودرو

برای تکمیل این مقاله ارائه نکاتی درخصوص روغن سوزی نیز خالی از لطف نیست. بصورت کلی سه نوع دود در ماشین نشان دهنده مشکلاتی در خودرو است. دود سفید، دود سیاه و دود آبی. دود سفید در اگزوز خودرو نشان دهنده وجود آب در فرآیند سوختن یا احتراق است که این دود در لحظاتی که ماشین در زمستان هنوز گرم نشده است یک پدیده عادی است اما در صورتی که دود سفید در تابستان مشاهده شود لازم است موتور خودرو درخصوص احتمال حضور آب در سر سیلندرها بررسی شود.

روغن سوزی خودرو

همچنین دود سیاه در اگزوز خودرو نشان دهنده تنظیم نبودن میزان ترکیب سوخت و هوا است که بخشی از آن مکانیکی و بخش دیگر مربوط به تنظیمات کامپیوتر یا ECU خودرو است که لازم است توسط تعمیرکار مجاز خودرو بررسی و رفع گردد.

دود آبی روغن سوزی خودرو

دود آبی از اگزوز خودرو نشان دهنده سوختن روغن در فرآیند احتراق است و یکی از مسائل مهمی است که لازم است بشدت به آن توجه شود. معمولاً خودروهایی که در معرض آسیب های شدید به موتور خودرو هستند در معرض تولید دود آبی و سیاه هستند. لذا لازم است در صورت وقوع چنین پدیده هایی از حرکت دادن ماشین خودداری نمایید و سریعاً خودرو خود را جهت بررسی به مکانیک مجرب نشان دهید.

دود آبی روغن سوزی خودرو

امید است در این مقاله آسان یدکی اطلاعات مفیدی را جهت تشخیص نکات مربوط به روغن موتور به شما همراه گرامی منتقل کرده باشیم. همچنین آسان یدکی شما را به خواندن مقالات تخصصی خودرو در وبلاگ آسان یدکی توصیه می‌کند و از همین طریق اعلام می‌کند شما همراهان گرامی در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما و خطوط ارتباطی، جهت ارتباط با کارشناسان آسان یدکی و تهیه قطعات اصل و اورجینال خودرو خود با ما در ارتباط باشید. آسان یدکی وارد کننده و پخش کننده قطعات اصل و اورجینال قطعات یدکی هیوندا، میتسوبیشی، کیا، سوزوکی و سایر برندها است و شما همراهان گرامی می‌توانید از طریق فروشگاه لوازم یدکی قطعات یدکی خودرو خود را از قلب بازار تهیه کنید.

ارسال دیدگاه