لاستیک بهتر مصرف سوخت کمتر

لاستیک بهتر مصرف سوخت کمتر

مهمترین راه برای کاهش مصرف سوخت اتومبیل، انجام سرویس‌های دوره‌ای و تعویض قطعات یدکی آن به صورت منظم است. هنگامی که خودرو شما در بهترین وضعیت خود قرار داشته باشد و تعمیرات لازم انجام شده باشد، مصرف سوخت ایده‌آلی را به ثبت خواهند رساند. با این وجود بسیاری به تاثیر رینگ و لاستیک در مصرف سوخت خودرو بی‌توجه هستند. در حالی که استفاده از رینگ و لاستیک مناسب نیز موجب کاهش مصرف سوخت خودرو خواهد شد. در ادامه به بررسی مشخصات مهم و انواع لاستیک ها خواهیم پرداخت.

لاستیک پهن یا باریک

لاستیک پهن و باریک

قطعاً ظاهر زیبای ماشین یکی از دلایلی است که افراد از لاستیک پهن برای خودرو خود استفاده میکنند و یکی از مهمترین مزایای لاستیک پهن را میتوان زیبایی و جذابیت ظاهری لاستیک پهن دانست. استفاده از لاستیک پهن کنترل فرمان یا هندلینگ خودرو را راحتتر میکند اما در مقابل این راحتی و این مزیت مصرف سوخت بیشتر به علت سطح مقطع بزرگتر و اصطحکاک بیشتر با سطح زمین یکی از مهمترین معایب استفاده از لاستیک پهن است. البته به دلیل افزایش همین چسبندگی به زمیناصطکاک خودرو به زمین بیشتر میشود و این موضوع باعث میشود راننده در پیچ ها و در زمان ترمز بتواند راحتتر خودرو خود را کنترل کند و در مواقع خطر و ترمز های شدید مسافت کوتاه تری را طی کند.
از آنجا که لاستیک پهن سطح وسیع تری دارد خروج آب از میان شیارهای لاستیک سختتر میشود و در زمان بارندگی و لغزندگی جاده ها استفاده از لاستیک پهن باعث لغزندگی بیشتر خودرو روی جاده خواهد شد. از طرف دیگر هنگام رانندگی روی زمین خشک بدلیل اصطکاک بیشتر با زمین فشار بیشتری به خودرو می آید و با افزایش وزن لاستیک مصرف سوخت نیز به مراتب بیشتر خواهد بود و در نتیجه با استفاده از لاستیک پهن شتاب ماشین در کاهش خواهد یافت. در هر حال میتوان گفت بهترین لاستیک هایی که بهینه ترین مصرف سوخت را با توجه به وزن ماشین، شتاب و قدرت خودرو خواهند داشت معمولاً توسط کارخانه سازنده خودرو اعلام و استفاده می شود. بر این اساس خودروهای اسپرت که بدلیل ماهیت موتور خودرو نیاز به چسبندگی بیشتری با زمین دارند از لاستیک های پهن تر بهره میبرند و علاقه افراد به خودروهای اسپرت یکی از دلایلی است که رانندگان ارتفاع ماشین و نوع لاستیک های استاندارد خودرو را تغییر می دهند.

انواع آج لاستیک

آج لاستیک

آج لاستیک نیم دنده

ین طرح گل لاستیک، عمدتا برای محور محرک عقب در خودروهای کامیونی و وانت استفاده می‌شود. در طرح نیم‌دنده، شیار لاستیک بصورت افقی و در سرتاسر محیط تایر وجود دارد. طراحی و تولید تایرهایی که آج لاستیک نیم‌دنده دارند، بدلیل قدرت ترمزگیری بالا و قدرت چنگ‌زنی مناسب، همچنان نیز درمیان تایرسازان محبوب است.

آج لاستیک نیم دنده

همچنین این نوع آج لاستیک را نمی‌توان در محور جلو استفاده کرد چراکه موجب سفت‌شدن فرمان و سایش یا ترکیدگی تایر می‌شود و به همین دلیل نیز توصیه شده تا آنرا روی محور محرک عقب یا محور غیرمحرک میانی، قرار دهند. در بازار جهانی، آج لاستیک با طرح نیم‌دنده را با نام Lug می‌شناسند.

آج لاستیک چهار خط

منظور از «خط»، همان شیارهایی است که بصورت سرتاسری روی تایر وجود دارد. با اینکه ممکن است تعداد شیار لاستیک به 3 یا 4 عدد نیز برسد اما در بازار، آنرا با نام «چهار خط» می‌شناسند.

آج لاستیک چهار خط

آج لاستیک دو خط

در این نوع از گل لاستیک، معمولا دو شیار لاستیک سرتاسری در میانه تایر وجود دارد. در شانه‌های تایر نیز از شیارهای افقی استفاده شده است. پس به عبارت بهتر، این نوع طرح را می‌توان ترکیبی از «آج چهار خط» با «آج نیم‌دنده» دانست. تایرسازان معمولا توصیه می‌کنند که از آج لاستیک دو خط، برای محور جلویی کامیون‌ها یا وانت‌ها استفاده شود چراکه فرمان‌پذیری آن، بسیار بهتر از قدرت چنگ‌زنی آن است. در بازار جهانی، آج لاستیک با طرح دو خط را با نام Semi-Lug می‌شناسند.

آج لاستیک دو خط

آج لاستیک کشاورزی

تایرسازان معمولا این طرح را برای محور عقب تراکتور و کمباین می‌سازند. ارتفاع گل لاستیک، بیشترین مقدار ممکن است چراکه هم باید قدرت چنگ‌زنی در زمین‌‌های کشاورزی را داشته باشد و هم باید بتواند گل و لای را از وسط تایر به بیرون از تایر منتقل کند. آج لاستیک کشاورزی، به هیچ وجه برای جاده‌های آسفالت، مناسب نیست. در بازار جهانی، آج لاستیک با طرح کشاورزی را با نام Farm می‌شناسند.

آج لاستیک کشاورزی

آج لاستیک در خودروهای سواری

آج لاستیک ترکیبی

معمولا در تایرهای رادیال استفاده می‌شود اما طرح گل آن، بسیار متنوع و مختلف است طوریکه نمی‌توان الگوی خاصی را برای آن مشخص و تعریف کرد.

ویژگی ای لاستیک ها عبارتند از مقاومت غلتشی کم، مصرف سوخت کم، چنگ‌زنی و ترمزگیری خوب، توانایی بیرون راندن آب، فرمان‌پذیری مناسب و همچنین حرکت نرم و راحت. در بازار جهانی، آج لاستیک با طرح ترکیبی را با نام Block & Rib می‌شناسند.

آج لاستیک ترکیبی

آج لاستیک جهت دار

تایرهایی که آج جهت‌دار دارند، دوام و تحمل بالایی نیز دارند اما عمده محبوبیت آنها بدلیل پایداری مناسب‌شان در هنگام حرکت با سرعت زیاد در جاده‌های خیس است. شیارها نیز همگی در یک جهت هستند و به همین دلیل نیز برخلاف سایر تایرها، نمی‌توانید از هر طرفی که خواستید، آنرا روی خودرو نصب کنید! در بازار جهانی، آج لاستیک با طرح جهت‌دار را با نام Directional می‌شناسند.

آج لاستیک جهت دار

آج لاستیک نامتقارن

آج لاستیک نامتقارن علاوه بر فراهم‌کردن پایداری بیشتر در جاده‌های پر پیچ و خم با سرعت بالا، تحمل و دوام بسیار خوبی دارد. به همین دلیل نیز معمولا در خودروهایی که هندلینگ و ترمزگیری در آنها بسیار مهم است (مانند خودروهای اسپرت) از این نوع آج لاستیک استفاده می‌شود. در بازار جهانی، آج لاستیک با طرح نامتقارن را با نام Asymmetrical می‌شناسند.

آج لاستیک نامتقارن

چگونه آج لاستیک را اندازه گیری کنیم؟

در روش چشمی، لازم نیست زحمتی به خودتان بدهید! فقط کافی است سطح تایر و درون شیار لاستیک را به خوبی ببینید. اکثر تایرسازان، برای آنکه زمان تعویض لاستیک را به مصرف‌کنندگان نشان دهند، تکه‌های کوچکی را (همانند تصویر زیر) درون شیار لاستیک قرار می‌دهند. وقتی آج لاستیک به این تکه‌ها برسد، یعنی اینکه باید به فکر تعویض لاستیک باشید.

چگونه آج لاستیک را اندازه گیری کنیم

اما ممکن است همه تایرسازان، از چنین روشی استفاده نکنند. در این شرایط باید از دستگاه‌های آنالوگ برای اندازه گیری آج لاستیک استفاده کنید. در این دستگاه‌ها، چیزی شبیه خط‌کش قرار دارد. حال اگر این خط‌کش را درون شیار لاستیک قرار دهید، متوجه میزان سایش لاستیک می‌شوید.

تاریخ تولید و انقضا لاستیک

وقتی میخواهید لاستیک جدید بخرید از آنجا که نمیدانید لاستیک هایی که در فروشگاه هستند چه مدت است که در آن فروشگاه هستند تاریخ تولید لاستیک بسیار اهمیت پیدا میکند از همین رو نباید از تاریخ تولید لاستیک مدت زمان زیادی گذشته باشد. همچنین ساییدگی روی لاستیک که بدلیل انبار کردن یا در معرض آفتاب قرار گرفتن رخ میدهد نیز یکی دیگر از نکات خرید لاستیک است. زیر خشک شدن لاستیک باعث شکنندگی و از بین رفتن سریعتر آن خواهد شد.
تاریخ تولید لاستیک بصورت یک کد روی دیواره لاستیک مشخص است و با حروف DOT نشان داده شده است. این کد راه شناسایی لاستیک های ساخته شده توسط یک کارخانه مشخص است بعد زا حروف DOT یک عدد چهار رقمی را مشاهده می کنید. و به شما تاریخ تولید لاستیک را نشان می دهد. که عدد سمت چپ شماره هفته و عدد سمت راست سال تولید لاستیک است.

تاریخ تولید و انقضا لاستیک

طول عمر لاستیک

لاستیک ها از زمان تولید تا 5 سال بعد برای استفاده مناسب هستند و معمولا آج لاستیک بین 5 تا 6 سال عمر می کند، و در اثر فرسودگی از بین می روند. لاستیک تاریخ گذشته دارای نشانه های مثل تغیر رنگ خط های روی لاستیک یا ترک های ریزی روی دیواره هستند که نشان می دهد لاستیک را در شرایط بدی نگهداری کرده اند و دچار فرسودگی شده است.

نکات خرید لاستیک دست دوم

بدلیل رابطه مستقیم طول عمر و کیفیت لاستیک با مباحث ایمنی کارشناسان خودرو آسان یدکی  همواره پیشنهاد می کنند از لاستیک و قطعات یدکی نو و اورجینال برای خودرو خود استفاده کنید اما بدلیل شرایط مختلف از جمله شرایط اقتصادی یا شرایط محیطی نا مناسب بعضاً اتفاق می افتد که بعضی مالکان خودرو از لاستیک دست دوم برای خودرو خود استفاده می کنند. از همین رو برای تکمیل این مقاله در ادامه به نکات خرید لاستیک دست دوم اشاره خواهیم کرد.

اولین کاری که باید انجام شود این است که مطمئن شوید که شماره شناسایی تایر در کنار لاستیک وجود دارد ، زیرا برخی از بازیافت کنندگان لاستیک و خرده فروشان تایر استفاده شده آن شماره را پاک می کنند. اگر عدد پاک شده بود، یعنی این لاستیک یک ایراد بزرگی دارد. توصیه من این است که به هیچ عنوان این لاستیک را نخرید. شما باید نسبت به هر لاستیک که بیش از 6 سال عمر کرده است ، مشکوک باشید.

هنگام خرید لاستیک استفاده شده حتماً یک سکه همراه خود داشته باشید ، بنابراین می توانید تست سکه انجام دهید. سکه را به صورت وارونه در یک یا چند شیار لاستیک قرار دهید. اگر تا وسط سکه را می بینید ، این تایر از نظر قانونی طاس است و نباید سوار آن شوید.

با دقت به سطح آج اطراف لاستیک نگاه کنید. سایش نامنظم می تواند تارهای استیل بافته را در داخل تایر نشان دهد. اگر می توانید تارها را ببینید ، یا حتی چند سیم استیل نازک از آج بیرون هستند ، تایر خطرناک است نخرید.

با دقت زیاد به سطح دیواره کناری و سطح آجدار برای برآمدگی ها ، موجی یا سایر بی نظمی هایی نگاه کنید که می تواند لایه لایه شدن کمربند تایر را نشان دهد. می توانید با حرکت دادن دستان روی سطح دیواره کناری و سطح آج ، تغییراتی در سطح لاستیک احساس کنید حتی اگر عدم تورم در هنگام باد کردن تایر آشکار نباشد.

امید است این مقاله تخصصی نیز همچون سایر مقالات آسان یدکی برای شما مفید باشد.

همه روزه کارشناسان آسان یدکی برای پاسخ به سوالات شما در تامین قطعات یدکی اتوموبیل شما و پاسخ به هرگونه سوال در خصوص لوازم یدکی تمام خودرو های وارداتی در دسترس و آماده هستند و شما عزیزان می توانید از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان آسان یدکی تماس حاصل بفرمایید.

ارسال دیدگاه