سیستم خنک کننده خودروها

سیستم خنک کاری خودرو

وظیفه سیستم خنک کننده چیست ؟

سیستم خنک کننده خودرو  یکی از سیستم های مهم در هر وسیله نقلیه است که نقش بسیار مهمی در طول عمر موتور دارد. این سیستم شرایطی را فراهم می کند تا موتور اتومبیل در دمای استاندارد خود کار کند و اجازه بالاتر رفتن و یا پایین تر آمدن دما را نمی دهد. وظیفه سیستم خنک کننده خودرو جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه موتور و دفع حرارت اضافی آن است.دماي نرمال موتور، محدوده‌اي بين 85تا 95درجه سانتيگراد است.موتور احتراق داخلی اتومبیل به دلیل وجود احتراق های پی در پی به سرعت دچار افزایش دما می شوند این افزایش دما باید تا مقدار معینی ادامه پیدا کند و سپس موتور در همین دما به به عملکرد خود ادامه می دهد. . با گرم‌تر شدن موتور، روغن خاصيت روان‌كاري بيشتري يافته و احتراق‌ها بهتر صورت مي‌گيرد. موتور نرمتر كار كرده و راندمان آن بالاتر مي‌رود. از طرف ديگر دماي كاري موتور نبايد بيش از حد بالا رود بالا رفتن دما موجب آسيب ديدن قطعات موتور مانند واشر سرسيلندر و سوپاپ‌ها مي‌شود و مشكلات ديگري را نيز بوجود مي‌آورد.

انواع سیستم خنک کننده موتور :

انواع سیستم های خنک کننده موتور ها در خودرو ها به دو صورت مستقیم با هوا (هوا خنک) و با مایع خنک کننده(آب خنک) می باشند.

از آنجا که حفظ سلامت قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو برای ما مهم است در این مقاله به بررسی انواع سیستم خنک کننده موتور می پردازیم و باهم در آسان یدکی بررسی می کنیم که این سیستم ها چه مواردی هستند و چه تفاوت هایی باهم دارند و نحوه ی استفاده هرکدام را توضیح میدهیم

1- سیستم خنک کننده با هوا

اين سيستم بيشتر در موتورسيكلت‌ها و موتورهاي با تعداد سيلندر كم مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بر روي بدنه موتور و سرسيلندر پره‌هائي براي انتقال حرارت وجود دارد كه با جريان هواي محيط اطراف موتور، حرارت موتور از طريق پره‌ها به هواي محيط منتقل مي‌شود جريان هوا در اطراف موتور ممكن است به صورت طبيعي يا توسط فن انجام گيرد.

2- سیستم خنک کننده با آب

در اين سيستم با گردش مايع خنك‌كننده در قسمت‌هاي مختلف موتور، حرارت موتور توسط مايع خنك‌كننده جذب شده و با گردش درون رادياتور به هواي محيط منتقل مي‌شود. اين سيستم رايج‌ترين نوع سيستم خنك‌کننده خودرو های بنزيني و ديزل محسوب مي‌شود.منظور از سيستم خنك‌كاري، سيستم خنك‌كاري آب خنك مي‌باشد.

سیستم خنک کاری اب خنک

گردش مايع خنك‌كننده 

در بسیاری از سیستمهای خنک کننده، آب از پمپ وارد بدنه موتور می‌شود، از آنجا به سر سیلندر می رسد و سپس از بالا وارد رادیاتور می شود. سیستم خنک‌کننده شامل پنج قسمت اصلی است که به طور پیوسته با یکدیگر کار می‌کنند تا دمای موتور را کنترل کنند و مانع جوش آوردن آن بشود این قسمتها عبارت‌اند از مجراهای آب، پمپ آب، ترموستات، رادیاتور و پروانه.

گردش مایع خنک کننده

اجزای سیستم خنک کننده خودرو :

رادیاتور

مخزن انبساط (ذخيره)

پروانه رادياتور

لوله‌هاي انتقال آب

واتر پمپ

مجاری آب در بلوک سیلندر و سرسيلندر

ترموستات

واترپمپ :

قلب سیستم خنک کننده  موتور است که دور خود را از نیم لنگ می گیرد یعنی تا وقتی که موتور روشن است می چرخد و مایع خنک کننده را جابه جا می کند.

اجزای سیستم خنک کننده خودرو

عملکرد فن یا پروانه :

عملکرد فن یا پروانه در سیستم خنک کننده خودرو به دو صورت می تواند کمک کننده باشد :

1-باعث عبور هوای اجباری از بین پره های رادیاتور می شود که به خنک کنندگی موتور کمک می کند

2-باعث عبور هوا از اطراف موتور می شود و مقداری از حرارت موتور را رفع می کند.

نکات ایمنی و دانستنی ها در مورد سیستم خنک کننده خودرو :

1-باید از وجود آب کافی مطمئن بود

2-از تخلیه ضدیخ در فصول گرم سال جدا خودداری کرد

3-شلنگ های رادیاتور بایستی تقریبا پس از هر 4 سال تعویض گردد

4-به نشانگر حرارت آب در پشت آمپر توجه کرد.

5-همراه داشتن آب کافی در صورت بروز جوش آوردن خودرو

ارسال دیدگاه